Ukhuwah Seorang Ibu

posted under by منسق/مدير
Keluarga saya dan keluarga seorang jiran merupakan dua buah keluarga yang sangat rapat. Kami juga mempunyai talian darah dan itu menjadikan kami lebih rapat. Kami selalu melancong bersama-sama. Mak dan ayah selalu kerumah mereka dan juga mereka selalu kerumah kami. Saya dan adik beradik lain selalu kesana untuk makan dan kadangkala tidur disana walaupun jarak rumah hanyalah selang sebuah. Namun ukhuwah antara dua buah keluarga tersebut memang sesuatu yang sangat disayangi dan dihargai oleh semua. Sehingga ke hari ini, walaupun keluarga mereka telah berpindah ke Kuala Lumpur, ikatan persaudaraan dan ukhuwah yang terjalin masih utuh. Setiap kali mereka kembali ke kampung pasti mereka akan tidur di rumah kami, begitu juga apabila kami ke Kuala Lumpur. Sebelum saya berangkat ke bumi Cork untuk pertama kali juga, kami bermalam di rumah mereka. Itulah gambaran ukhuwah yang telah terjalin selama puluhan tahun.


Saya masih teringat akan satu peristiwa yang berlaku antara ibu saya dan Mak Cik yang saya gelar Mak Cik Nab tatkala umur saya sekitar 6 tahun. Saya gagal memahami dan mengerti akan peristiwa tersebut sehinggalah saat ini. Walaupun telah lama saya masih mengingatinya dan agak pelik kerana saya jarang mengingati perkara yang berlaku ketika saya masih kecil. Ceritanya begini ya kawan-kawan.


Pada suatu hari saya pulang dari tadika seperti biasa berjalan dengan riang ria lagak seorang kanak-kanak. Kemudian mak saya cakap, “ Wan, jom pi kenduri ghumah Cik Nab”. Maka saya pun sangat teruja kerana kenduri adalah perkara yang menyeronokkan. Mak Cik tersebut membuat kenduri doa selamat dan menjemput orang-orang di taman perumahan tersebut. Tetapi kenduri akan berlangsung pada malam hari, dan seperti biasa gotong royong menyediakan makanan akan bermula sekitar pagi dan tengah hari.


Apabila sampai sahaja ke dapur bahagian rumah tersebut yang dipenuhi oleh Cik Leha, Cik Timah, Cik Senah dan pelbagai lagi Cik-Cik yang sedang rancak berbual, Mak saya pun memberi salam dan masuk. Kemudian ada seorang Mak Cik bertanya kepada emak saya, “ Hai, oghang tak jemput pun mai jugak ka?” Pertanyaan Mak Cik itu membuatkan saya sangat hairan. Mak kemudian menjawab, “ Bukan mai nak makan, mai nak tolong”. Jawapan mak lagi la membuatkan saya bingung, malu dan pelik. Kemudian saya cakap kat Mak, “ Mak, Jom la balik, Cik Nab tak panggil kita makan kenduri ghumah dia pun. Kita mai buat apa. Malu la Mak”. Kata saya sedikit sebak dan pelik kerana mengapa kami tidak dijemput hadir ke kenduri tersebut sedangkan satu taman mengetahui akan keakraban keluarga kami. Mak pun berkata “Tak pa la, kita bukan mai nak makan, kita nak tolong Cik Nab sebab dia nak buat kenduri, ada banyak kerja nak kena buat. Pi main kat luaq dengan Zuri ngan Ushu ”. Saya pun ikut sahaja kata mak dan pergi bermain dengan kawan-kawan di luar.


Sekali-sekala saya menjenguk ke dapur mecari Mak, dan saya lihat Mak sedang bertungkus lumus membuat kerja, memotong bawang, membersihkan ayam dan sebagainya. Saya pun berfikir dan merasa pelik. Tertanya juga apa sebenarnya yang berlaku antara Mak dan Cik Nab. Saya lihat Cik Nab juga tidak mesra kepada Mak seperti biasa. Namun sehingga hari petang keadaan bertambah baik. Suasana sedikit berubah. Setelah hamper maghrib saya dan Mak pun pulang kerumah. Selepas mandi dan solat, kami sekeluarga menerima jemputan untuk ke kenduri Cik Nab. Saya menjadi bertambah pelik dan berkata dalam hati,” Ish, awat la ni baru nak panggil, tadi siang-siang tak panggil pi kenduri”. Mak pun suruh saya dan abang-abang bersiap dan pergi makan kenduri di rumah Cik Nab. Lepas makan seperti biasa la, kami budak-budak bermain di luar sekeliling taman, main aci sembunyi, polis sentry, aci ligan dan bercerita hantu.


Kemudian barulah saya memahami, tidak pasti dari mana saya dengar, rupa-rupanya Mak dan Cik Nab mempunyai sedikit perselisihan pendapat. Namun, saya sangat kecil untuk mengerti apa yang di perselisihkan. Namun, perselisihan itu tidak menghalang Mak untuk pergi membantu Cik Nab, kerana ukhuwah yang telah dibina sangat berharga untuk di robohkan oleh perselilisan tersebut. Namun, saya sebenarnya tidak mengerti akan tindakan Mak yang sanggup pergi membantu Cik Nab, walaupun berselisih dan tambah-tambah lagi tidak langsung di jemput untuk menghadiri kenduri tersebut. Saya sejujurnya agak malu untuk pergi kerana tidak dijemput, iyalah orang tak jemput takkan laa kita terhegeh-hegeh nak pergi juga kan. Namun baru-baru ini baru saya menemui jawapannya apabila bertemu dengan sebuah Hadith dari Rasulullah S.A.W.
“Mahukah aku memberitahu kamu sesuatu perkara yang dengannya Allah akan memuliakan binaan ( kedudukan seseorang ) dan mengangkatnya kepada beberapa darjat ketinggian. Mereka menjawab : Ya, wahai Rasulullah. Baginda bersabda : “ Berlemah lembutlah kamu terhadap oprang jahil, maafkanlah orang yang menzalimi kamu, hulurkanlah pemberian kepada orang yang menahan pemberiannya kepadamu dan sambunglah ikatan silaturrahim terhadap orang yang memutuskannya terhadap kamu”

Baginda juga bersabda
“ Janganlah kamu saling memutuskan silaturahhim, janganlah kamu saling belakang membelakangi, janganlah kamu saling benci membenci, dan janganlah kamu saling hasad menghasad. Sebaliknya jadilah kamu hamba-hamba Allah yang bersaudara. Tidak Halal bagi seorang Muslim itu memulaukan saudaranya yang mu’min melebihi tiga hari”


Apa yang dibuat oleh Mak sebenarnya adalah sangat tepat. Mak cuba untuk menyambungkan semula Silaturrahim yang terputus. Mak juga ikhlas pergi untuk membantu mengurangkan bebanan Cik Nab yang sedang bersusah payah untuk membuat kenduri. Usaha Mak berbaloi dan Allah menunjukkan jalan. Mak pergi membantu tanpa mengharapkan sebarang balasan, hanya ingin memenuhi tanggungjawabnya sebagai seorang Muslim terhadap Muslim yang lain, adalah perkara yang sangat dituntut. Betul kata-kata Mak, “ Bukan mai nak makan, mai nak tolong”. Keikhlasan yang tidak mengharapkan sebarang balasan tergambar dalam ungkapan kata tersebut. Allah telah memudahkan urusan dan membantu menjalinkan semula Silaturrahim yang hampir musnah. Mungkin Cik Nab tersentuh hati dengan perbuatan Mak yang bertungkus lumus membantunya tanpa mengharapkan sebarang balasan.


Begitulah kawan-kawan akan perihalnya ukhuwah dan persaudaraan ini. Ukhuwah adalah sesuatu yang sangat manis. Manusia berkasih-kasihan kerana Allah. Namun, ukhuwah itu sangat rapuh dan untuk menjaganya adalah sesuatu yang memerlukan pengorbanan dan kesabaran. Ukhuwah sangat mudah diputuskan. Sedikit perselisihan akan menjejaskan ukhuwah. Sedikit perbezaan pendapat dan pertengkaran akan merenggangkan ukhuwah. Sedikit ujian akan meruntuhkan ukhuwah yang telah lama dibina. Sedangkan lidah lagi tergigit, begitulah juga persaudaraan dan ukhuwah. Sahabat-sahabt Nabi juga berselisih pendapat dan bertengkar, namun kerana Allah Taala, mereka kembali menjalinkan ukhuwah.


Apabila ada sahabat yang memutuskan hubungan silaturrahim dengan kita kerana berselisih pendapat, adakah kita juga akan memutuskannya begitu sahaja. Walaupun kita mencuba tetapi tidak dilayan, adakah begitu mudah untuk kita ‘give up’ persaudaraan dan ukhuwah tersebut kerana sedikit perselisihan. Adakah nilai ukhuwah itu sangat murah untuk digugat oleh perselisihan? Mengapakah kita tidak berusaha menjaga dan mempertahankan ukhuwah? Mengapa dengan mudah melepaskannya?

Hadith Nabi berbunyi
“Sekuat-kuat ikatan iman ialah cinta dan berkasih sayang kerana Allah dan marah juga kerana Allah”
(Hadith Riwayat Imam Ahmad)


Pegang teguhlah pada tali persaudaraan sesame islam, walaupun diuji jangan mudah melepaskannya, pertahankanlah ia, dan sucikan ia. Bantulah rakan-rakan kita tanpa mengharapkan sebarang balasan dari nya.


Saya juga kadang kala tertanya, apakah itu ukhuwah. Adakah ukhuwah itu dibina atas gelak ketawa dan senda gurau, adakah ukhuwah itu dibina atas pengorbanan, adakah ukhuwah itu dibina atas kesusahan bersama, adakah ukhuwah itu dibina atas sebab kita mempunyai jenis pemikiran yang sama atau sekepala, atau apakah ia sebenarnya. Bagaimana ianya harus dibina dan dipertahankan?


Ramai dari kita yang suka bergelak ketawa bersama rakan-rakan dan merasakan mereka sedang membina ukhuwah. Melalui senda gurau dan gelak ketawa kita akan lebih memahami rakan-rakan kita, memahami tingkah laku dan peribadinya, namun cukupkah ia untuk mempertahankan ukhuwah kita apabila badai melanda. Ukhuwah yang hanya dibina atas gelak ketawa tidak akan bertahan kerana kita hanya memerlukan orang tersebut untuk bersenda gurau dan menghiburkan hati dan bersuka ria. Apabila rakan tersebut ditimpa kesusahan dan tidak lagi mampu bergelak ketawa seperti sebelumnya, adakah kita akan meninggalkannya dan mencari orang baru untuk bersenda gurau? Adakah itu ukhuwah?itu ukhuwah cap ayam namanya. Benar kata manusia, kawan yang ketika susah sangat sukar dicari. Kita mungkin merasakan kita bukan manusia yang sebegitu, tapi cuba tanya diri sendiri betulkah? Pernahkah kita meninggalkan kawan kita apabila dia bersedih, bermasalah dan memencilkan diri? Adakah apabila kawan kita memencilkan diri kerana kesedihan, kita membiarkannya sendiri tanpa cuba memegang tangannya, memimpin dan menarik tangannya untuk membantu?


Atau adakah apabila sahabat kita melakukan kesalahan pada kita, kita akan segera memutuskan ikatan ukhuwah?


Atau adakah apabila sudah berjauhan kita menjadikannya alas an untuk memutuskan ukhuwah?
Perkataan ukhuwah sangat mudah disebut dibibir, menjadi bahan bicara hari-hari dan dipertuturkan sewenang-wenangnya tanpa cuba memahami dan mencari nilai di sebalik ukhuwah tersebut. Marilah kita bersama-sama berfikir, menilai dan mencari erti ukhuwah kerana dengan ukhuwah kita akan merasakan manisnya bersaudara.


HARGAILAH IBU/UMI KITA SERTA KASIHILAH BELIAU KERANA SYURGA DI BAWAH KAKINYA

0 التعليقات

Make A Comment
top